Na naši redakci se obrátil čtenář s dotazem, jak postupovat při splácení půjčky u ruské banky Sberbank. Byl telefonicky osloven údajným zástupcem banky s tím, že musí okamžitě splatit celou zbývající dlužnou částku. Pokud tak neučiní, bude zbytek půjčky zvýšen o 48%. Žádal také e-mailovou adresu volaného pro zaslání podrobností o výplatě dluhu. V případě že na požadavek nepřistoupí, bude půjčka prodána jiné bance. Zmíněna byla banka Moneta.

Redakce požádala tiskový odbor České národní banky o informace pro doporučení, jak správně v případě půjček (možná i hypoték?) mají klienti postupovat.

Také jsme zaslali dotaz mluvčí banky Moneta s dotazem, zda je tvrzení anonymního volajícího, který se vydával za představitele banky Sberbank o prodeji pravdivé. Tisková mluvčí až do dnešní uzávěrky však na náš e-mail nereagovala.



Mluvčí ČNB Petra Vodstrčilová v odpovědi radí, že v tomto případě jako v mnoha dalších platí pro naše čtenáře osvědčená rada. Nereagovat na telefonické nabídky, protože se může jednat o podvod. V obecné rovině je vždy lepší dojednávat podmínky přímo v bance.

Naše redakce zjistila, že všichni klienti Sberbank v nejbližší době dostanou informace, jakým způsobem mohou závazky splnit. Aktuální situace nemá vliv na povinnost plnit smluvní závazky vůči bance z úvěrových vztahů. V prodlení se splátkou se klient ocitne až ve chvíli, kdy bylo objektivně možné z jeho strany bance plnit.


Výplaty důchodů na účty u Sberbank končí. Je nutné oznámit změnu banky


Vzhledem k tomu, že jsou nyní pobočky Sberbank CZ zavřené, doporučuje mluvčí ČNB, aby klienti této banky kontaktovali Sberbank.CZ banku přímo prostřednictvím jejich klientské linky a na vše ohledně své půjčky se zeptali. Uvedený případ, podle tiskového odboru, vykazuje spíše znaky podvodu.

Pokud případ skutečně znaky podvodu vykazuje, je zarážející, jakým způsobem se volající dostal ke kontaktům zákazníků ruské banky!

Foto: seniorclub.cz